Wzrost sprzedaży Beam Suntory, zwrot w kierunku segmentu premium
Najnowszy raport koncernu Beam Suntory wskazuje na 11% wzrost sprzedaży w 2021 r. Sprzedaż w zeszłym roku była napędzana w dużej mierze nową strategią firmy, zakładającą stopniowe rozwijanie pozycji z segmentu premium. Właściciele firmy zapowiedzieli również dalsze podwyżki cen alkoholi we wszystkich kategoriach.
Beam Suntory coraz bardziej otwiera się na segment premium. W trzech ostatnich latach ich flagowy Burbon Knob Creek ponownie wypuścił na rynek 9-letnią wersję trunku, ale zaczął sprzedawać również edycje 12- oraz 15-letnie. Podczas gdy jeszcze kilka lat temu ceny butelek marki Knob Creek zawierały się w przedziale 25-50 dolarów, teraz przedział cenowy produktów tej marki ma rozpiętość 36-200 dolarów.
W Stanach Zjednoczonych wzrost sprzedaży napędzało głównie zjawisko premiumizacji, czyli zwrotu konsumentów w stronę alkoholi wyższej jakości i wyższej ceny. Doskonałym przykładem może być szkocka whisky Bowmore, której wolumen sprzedaży wzrósł w 2021 r. o 16%, a wartość sprzedaży aż o 50%. Marka wprowadziła w ostatnich latach na rynek m.in. ultra-luksusową edycję we współpracy z Aston Martin.
Wzrost cen alkoholi napędza jednak nie tylko popyt konsumentów, ale również inne czynniki rynkowe, takie jak inflacja czy wzrost cen w całym łańcuchu dostaw. Aby zrównoważyć te czynniki, Beam Suntory podwyższa ceny w ostatnich miesiącach, a przedstawiciele firmy już teraz zapowiadają kolejne podwyżki.
Mimo rosnących cen, koncern nie zaobserwował żadnych zmian w popycie konsumentów w segmencie premium, zwracając uwagę na historyczną odporność przemysłu spirytusowego w okresach zawirowań gospodarczych i ekonomicznych.
Źródło: www.cnbc.com