Premiumizacja i zakupy online – pandemia może na stałe zmienić nawyki konsumentów
Zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i Wielkiej Brytanii, dostępne dane wskazują na zwrot konsumentów w kierunku e-commerce. Nielsen odnotował, że od początku marca do 18 kwietnia, sprzedaż detaliczna w e-handlu w USA wzrosła ponad dwukrotnie w porównaniu z rokiem ubiegłym (+ 234%). Pod względem kategorii największe tempo wzrostu sprzedaży online odnotowano w segmencie mocnych alkoholi. Dane wskazują również, że wzrasta zarówno wartość zamówień online, jak i liczba jednostek na zamówienie.
Jednocześnie pomimo głębokich skutków ekonomicznych globalnej pandemii, nadal obserwujemy proces „premiumizacji” w zakupach alkoholu przez Internet. W dużej mierze wynika to z faktu, że napoje alkoholowe sprzedawane online są znacznie tańsze niż te kupowane w barach, hotelach czy restauracjach. W związku z tym konsumenci mogą sobie pozwolić na lepsze jakościowo trunki wydając tę samą sumę pieniędzy. Eksperci prognozują, że zmiany te będą miały charakter długoterminowy.
Według najnowszych danych Nielsen z 29 kwietnia 2020 r., krzywa sprzedaży napojów alkoholowych w lokalach w USA zaczęła się wypłaszczać. Na początku „lockdown’u” wywołanego pandemią, sprzedaż alkoholu „na miejscu” natychmiast spadła o 75%; pod koniec kwietnia strata została zmniejszona do -68%, a ostatecznie firmy, którym udało się funkcjonować w nowych warunkach rynkowych odnotowały wzrost wartości sprzedaży o 42% w tygodniu kończącym się 25 kwietnia w porównaniu z tygodniem kończącym się 28 marca .
Niektóre stany tymczasowo zniosły ograniczenia w sprzedaży i dostawie alkoholu online w związku z nową sytuacją i pozwoliły restauracjom i pubom dostarczać napoje alkoholowe, jeżeli towarzyszy im sprzedaż żywności. W ciągu dwóch tygodni kończących się 11 kwietnia około 14% zamówień na jedzenie na wynos obejmowało sprzedaż alkoholu - w wieku 21–34 lata odsetek sprzedaży alkoholu z jedzeniem na wynos wynosił odpowiednio 18% i 28%.
Nielsen zbadał również kwestię długoterminowego wpływu COVID-19 na zachowania konsumentów w Stanach Zjednoczonych. Na pytanie o powrót do barów i restauracji po zniesieniu ograniczeń:
· 28% respondentów powiedziało, że wrócą, gdy lokale będą w stanie im zapewnić dystans i bezpieczeństwo;
· 23% stwierdziło, że wróci po tym, jak liczba przypadków COVID-19 przestanie rosnąć;
· 22% powróci, gdy tylko zostaną ponownie otwarte lokalne punkty gastronomiczne.
50% planuje pić alkohol w pubach i restauracjach w równym stopniu lub częściej niż przed pandemią. Z kolei 41% konsumentów chce, aby dostawa pozostała opcją do wyboru na stałe.
Premiumizacja na rynku napojów alkoholowych
Tymczasem Mintel, londyńska firma zajmująca się badaniami rynku, w najnowszym badaniu zwraca uwagę na znaczny wzrost liczby kupujących zakupy spożywcze w sieci, i prognozuje, że trend ten utrzyma się po ustaniu pandemii i stanowi długoterminową zmianę nawyków zakupowych konsumentów. W pierwszych dniach rozprzestrzeniania się koronawirusa w Wielkiej Brytanii, zanim ogłoszono środki dystansowania społecznego, 7% Brytyjczyków zwiększyło całkowitą liczbę zakupów online (zarówno żywnościowych, jak i nieżywnościowych). W ciągu niespełna dwóch miesięcy zakupy online znacznie wzrosły, a liczba konsumentów, którzy twierdzą, że zwiększyła swoje zakupy przez Internet wynosi już 36%.
Najnowsze opracowanie Mintel prognozuje, że internetowy rynek spożywczy wzrośnie o 33% w 2020 r., osiągając szacunkową wartość 16,8 mld funtów, w porównaniu z 12,7 mld funtów w 2019 r. Ten ogromny wzrost następuje po czterech kolejnych latach spowolnienia wzrostu - w 2019 r. spadł on do historycznie najniższego poziomu zaledwie 2,9%.