Odbicie sprzedaży w sektorze Travel Retail
Według danych IWSR Drinks Market Analysis i M1nd-set wolumen sprzedaży napojów spirytusowych w sektorze Travel Retail (w strefach bezcłowych) spadł o ponad 70% w 2020 r., a pełna odbudowana spodziewana jest w 2022 r. Jednocześnie eksperci przewidują, że rynek detaliczny napojów spirytusowych w regionie Azji i Pacyfiku powróci do wolumenu sprzedaży z 2019 r. do 2025 r.
Thorsen Hartmann, dyrektor ds. analityki w IWSR i dyrektor generalna M1nd-Set Clara Susset, przedstawili dane dotyczące rynku GTR na konferencji TFWA w Cannes. Analitycy IWSR przewidywali pełne odbicie już na 2021 r., jednak termin ten opóźnił się przez nowe warianty wirusów i kolejne fale epidemii, które wpłynęły na ograniczenia dotyczące podróżowania.
Największy segment napojów wysokoprocentowych w globalnym sektorze Travel Retail, whisky, został dotknięty mocniej niż inne kategorie. Ponadto wyraźne były spadki sprzedaży szkockiej whisky w regionie Azji i Pacyfiku. Jednocześnie kategorie premium radzą sobie lepiej w 2021 roku niż przed pandemią.
Dane wskazują na zwiększenie wydatków konsumentów w 2021 r. – w przypadku napojów spirytusowych średnie wydatki w tym roku (81 USD) kształtują się na podobnym poziomie co w 2019 r. (82 USD).
Sprzedaż w sektorze GTR różni się również w podziale na regiony. Największy wpływ pandemii w 2020 r. miał odczuć region Azji i Pacyfiku. Powrót do poziomu z roku 2019 r. na tych rynkach jest oczekiwany do 2025 r.
Dane wskazują, że sektor GTR prawdopodobnie zmieni się na zawsze, a podróże regionalne staną się bardziej istotne, co przyniesie korzyści sklepom przygranicznym i portowym.
Źródło: www.thespiritsbusiness.com