Międzynarodowy Dzień Whisk(e)y
27 marca to dzień szczególny dla amatorów whisky (oraz whiskey) na całym świecie. Od 2009 roku właśnie tego dnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Whisk(e)y. W tym szczególnym dniu wielu miłośników wody życia stara się w odpowiedni sposób uhonorować swój ulubiony trunek, a także osoby, które miały wpływ na jego popularyzację na świecie. Wydarzenie zostało utworzone na cześć brytyjskiego pisarza Michaela Jacksona i obchodzone jest właśnie w jego urodziny. Inicjatywa wspiera również cele charytatywne związane z chorobą Parkinsona, na którą cierpiał Jackson.
Międzynarodowy Dzień Whisk(e)y został po raz pierwszy ogłoszony 27 marca 2008 r., a następnie oficjalnie zainaugurowany w następnym roku. Inicjatywa powstała podczas Whisky Festival w północnej Holandii, z pomysłu różnych pisarzy o whisky, między innymi Charlesa MacLeana, Dave’a Brooma, Martine Nouet i Helen Artur. Ma ona na celu uhonorowanie ich przyjaciela, legendarnego pisarza whisky, Michaela Jacksona.
W tym dniu chodzi jednak nie tylko o celebrację whisky - każdego roku fani „aqua vitae” przekazują pieniądze na wybrane przez siebie organizacje charytatywne, najczęściej na cele charytatywne związane z chorobą Parkinsona.
Ważny dzień dla fanów whisky
Organizatorzy zachęcają do uczestnictwa w tym święcie na różne sposoby – przede wszystkim znajdując chwilę na wzniesienie drama ulubionego trunku i celebrację wspaniałego i różnorodnego świata whisky i whiskey, a także wpłacając datek na wybraną organizację charytatywną. Inicjatywa ma również na celu popularyzację whisky, dlatego uczestnicy są zachęcani do robienia jak największego rozgłosu w Internecie – wrzucania toastów z hashtagiem #WhiskyDay czy też selfie podpisanych #WhiskyDaySelfie na swoje profile w mediach społecznościowych.
Zazwyczaj bary i destylarnie organizują 27 marca specjalne wydarzenia w związku z celebracją święta, jednak w tym roku nie będzie to możliwe z powodu wybuchu pandemii koronawirusa. W tym roku szczególnie ważny będzie wymiar online i łączenie się miłośników whisky z całego świata za pośrednictwem Internetu.
Przykładem może być degustacja za pośrednictwem Facebooka, którą organizuje szkocka destylarnia Glengoyne. W piątkowy wieczór internauci mogą dołączyć do degustacji live i tzw. Q&A z ambasadorami marki – Gordonem Dundasem oraz Gordonem Dallasem.