Kategorie RTD i low-ABV szturmem zdobywają rynek

Podczas gdy najwięksi gracze na rynku alkoholowym liczą straty po pełnym wyzwań, pandemicznym roku 2020, ze zgliszczy wyłania się kategoria, która zdobywa coraz więcej konsumentów, nawet w tak trudnym dla branży czasie. IWSR, wiodąca agencja badająca rynek alkoholi, wskazała je jako kluczowe trendy w 2021. Mowa o kategorii RTD (Ready to Drink), czyli gotowych drinkach i koktajlach, a także o kategorii low-ABV, czyli alkoholi niskoprocentowych.

Jak wzrosty w tych kategoriach łączą się z rynkiem szkockiej whisky i dlaczego wzrost ich popularności jest dla branży korzystny?

Kategoria napojów gotowych do spożycia (RTD) to jedyny sektor napojów alkoholowych, w którym oczekuje się wzrostu w 2020 r., z prognozowanym wolumenem wzrostu o 43%, według analizy IWSR. Oczekuje się, że w samych Stanach Zjednoczonych, które są największym rynkiem RTD na świecie, sektor odnotuje wzrost wolumenu o 35,3% złożonej rocznej stopy wzrostu (CAGR) w latach 2019-2024. Prognozuje się również wzrost bezalkoholowych „napojów spirytusowych”, ale w nieco niższym tempie.

Kategoria alkoholi gotowych do spożycia (RTD), która obejmuje seltzery, aromatyzowane napoje alkoholowe i gotowe koktajle, podlega szybkim wzrostom na wiodących rynkach. Chociaż istnieją wyraźne różnice między poszczególnymi rynkami, jasne jest, że popularność tych produktów rośnie, ponieważ konsumenci, zwłaszcza młodsi, szukają opcji wygodnych i innowacyjnych. Jest to również związane z rosnącą popularnością zdrowego trybu życia i chęcią cieszenia się piciem napojów o mniejszej zawartości alkoholu. Odpowiedzią jest coraz większa liczba opcji RTD oraz o niskiej zawartości alkoholu na sklepowych półkach.

Wiele marek szkockiej whisky uwzględnia te trendy w swoich strategiach, czego dobrym przykładem może być wprowadzenie na rynek hiszpański pierwszego Ballantines o 20% zawartości alkoholu, a także liczne produkty z gotowymi drinkami wypuszczane na rynek przez producentów szkockiej whisky.  

Mogłoby się wydawać, że te kategorie mają bardzo mało wspólnego z prestiżowym segmentem szkockich whisky single malt, jednak produkty gotowe i o niższej zawartości alkoholu mogą być bardzo ważne dla rozwoju rynku szkockiej whisky premium w nadchodzących dekadach. Mogą bowiem działać jako pierwszy krok do rozpoczęcia przygody ze szkocką whisky, co jest szczególnie istotne dla tej kategorii, dla której jednym z największych wyzwań jest właśnie zwiększenie świadomości i zainteresowania wśród młodych odbiorców.

Według ekspertów kategoria RTD może pomóc pobudzić kolejną falę wzrostu starzonych napojów spirytusowych, takich jak szkocka whisky, ponieważ dostosowuje się do rosnących wymagań młodych konsumentów w zakresie wygody i innowacji smakowych. RTD stwarza markom whisky dużą szansę na nawiązanie kontaktu z nowymi odbiorcami, którzy po zaznajomieniu się z ofertą danych marek w tańszych opcjach, za kilka lat mogą być zainteresowani sięganiem po coraz droższe produkty.

Sprawdź także
Wybierz oddział
Stilnovisti
Londyn
Aberlour
Wenecja
Poznań
Skontaktuj się
z nami