5 kluczowych trendów w branży alkoholowej w 2021, według IWSR

International Wine & Spirits Research (IWSR) to wiodąca organizacja analizująca globalny rynek napojów alkoholowych. W najnowszym komunikacie opublikowanym na stronie www organizacji, IWSR ocenia kluczowe trendy, które będą kształtowały światowy przemysł alkoholowy w 2021 roku.

Agencja zebrała swoje wnioski w pięciu kategoriach:

1.      Konsumpcja w domu i sprzedaż online

Ograniczenia spowodowane pandemią COVID-19 spowodowały wzrost popularności picia w domu i zmusiło dystrybutorów do przejścia na sprzedaż za pośrednictwem Internetu. Według danych IWSR wartość alkoholowego e-commerce w 10 kluczowych rynkach wzrosła w minionym roku o ok. 40%. Ten wzrost bezsprzecznie wiązał się z pandemią – w USA 44% kupujących alkohol online zaczęło to robić dopiero w 2020 r. W najbliższym czasie kanały sprzedaży mają nadal ewoluować. Konsumenci przyzwyczaili się i polubili nowy kanał sprzedaży, więc marki będą musiały dostosować swoje strategie do nowych nawyków ich odbiorców, uwzględniając większy udział sprzedaży online.

2.      Premiumizacja

Pandemia miała wpływ na przyspieszenie trendu premiumizacji, czyli podążania konsumentów w kierunku coraz droższych i lepszych jakościowo alkoholi. IWSR wskazuje jednak, że właściciele marek będą musieli zastosować przemyślane i strategiczne podejście do wykorzystania tego trendu, w zależności od kraju, kanału sprzedaży i demografii odbiorców.

Prawdopodobnie w 2021 zaobserwujemy trzy kluczowe trendy:

·        Kontynuacja premiumizacji: pomimo wpływu pandemii, niektórzy konsumenci, szczególnie na rynkach rozwiniętych, mogli dokonać dużych oszczędności w wyniku blokad – spadły wydatki na dojazdy, wyjścia czy wakacje. Na tych rynkach premiumizacja będzie postępować.

·        Zwrot w kierunku wypróbowanych i znanych marek: konsumenci, których dochody i oszczędności znacząco spadły w wyniku pandemii, prawdopodobnie będą unikać eksperymentów i wysokich wydatków.

·        Spowolnienie handlu: w krajach znacząco dotkniętych skutkami gospodarczymi COVID-19 prawdopodobnie część konsumentów ograniczy swoje wydatki na dobra inne, niż pierwszej potrzeby.

3.      Wpływ polityki na rynek napojów alkoholowych

W centrum uwagi branży znajdą się zmiany w przywództwie, stosunkach dyplomatycznych i ustawodawstwie.

·        Nowy prezydent USA prawdopodobnie powróci do polityki protekcjonizmu. Kluczowe staje się pytanie, czy nowa administracja dokona zmiany w istniejących cłach importowych na napoje alkohole.

·        Zmiany w stosunkach z Chinami i zmiany w polityce handlowej będą nadal wpływać na globalny krajobraz przemysłu alkoholowego

·        Ustalenia związane z Brexitem będą kluczowe dla sytuacji w Europie. Przepływy handlowe oraz przepisy dotyczące oznaczenia i etykietowania alkoholi w UE wpłyną w szczególności na przemysł szkockiej whisky.

·        Rządy mogą również dokonać rewizji przepisów dotyczących handlu elektronicznego napojów alkoholowych - na przykład liberalizacja obecnie restrykcyjnych przepisów na dużych rynkach, takich jak Rosja czy Indie, może mieć znaczący wpływ na strategie marek.

4.      Większe znaczenie kategorii RTD (Ready to Drink)

Trend dotyczący wygody konsumentów i ewolucja globalnej kategorii produktów gotowych do spożycia (RTD), będzie się nadal rozwijać. Jest jasne, że popularność tego typu produktów nadal będzie rosła, ponieważ konsumenci poszukują opcji napojów z niższą zawartością alkoholu. Wygoda to kluczowy element strategii wchodzenia na rynek i kanałów dystrybucji, zwłaszcza w krajach takich jak Japonia, Stany Zjednoczone, Meksyk i Brazylia. W roku 2021 rynek będzie napędzany poszukiwaniem innowacji i odkrywania nowych smaków przez konsumentów.

5.      Trend low-ABV oraz no-ABV

Produkty bezalkoholowe lub z niską zawartością alkoholu będą zdobywać coraz większe zainteresowanie konsumentów. Rok 2020 ugruntował te kategorie, a rosnąca świadomość konsumentów na temat zdrowia i dobrego samopoczucia będzie je napędzać w roku 2021. Niegdyś spożywanie produktów bezalkoholowych i z niską zawartością alkoholu było niemal stygmatyzowane, podczas gdy obecnie kategoria ta stała się aspiracyjna, a konsumenci coraz chętniej płacą wyższą cenę za produkty bezalkoholowe i niskoalkoholowe.

Źródło: www.theiwsr.com

Sprawdź także

Wybierz oddział Stilnovisti

ul. Modrzewiowa 8A, 62-081, Poznań - Przeźmierowo
33 St. James's Square, SW1Y 4JS, Londyn
92 High Street, Aberlour, Moray AB38 9QA
Calle Regina 2261, Santa Croce, Wenecja