Nowe regulacje na japońskim rynku whisky
Niedawno na naszej stronie opisywaliśmy aktualną sytuację na rynku japońskiej whisky wskazując, że brak regulacji może poważnie zaszkodzić renomie tego zdobywającego coraz większą popularność trunku. Wszystko wskazuje na to, że doczekaliśmy się końca tej niepewnej sytuacji, ponieważ Japan Spirits & Liqueurs Makers Association ogłosiło wprowadzenie nowego, szeroko zakrojonego zbioru przepisów i regulacji branżowych, których celem jest ochrona statusu „japońskiej whisky”.
W ciągu ostatniej dekady japońska whisky wzrosła z niszowego produktu do jednego z najbardziej pożądanych ekskluzywnych napojów alkoholowych na świecie. Dużym wyzwaniem na tym rynku był niemal zupełny brak regulacji określający co może, a co nie może być opisywane jako „japońska whisky”. W rezultacie duża część japońskich whisky była niczym innym, jak whisky sprowadzaną ze Szkocji czy Kanady i butelkowaną w kraju kwitnącej wiśni, a następnie sprzedawaną jako whisky japońska. Teraz ta sytuacja ma ulec zmianie.
Japan Spirits & Liqueurs Makers Association (Japońskie Stowarzyszenie Producentów Napojów Spirytusowych i Likierów) ogłosiło niedawno wprowadzenie nowego zbioru przepisów jasno definiujących status „japońskiej whisky”.
Od 1 kwietnia 2021 r., mają obowiązywać nowe zasady, które producent musi spełnić żeby móc oznaczyć swój produkt jako „japońska whisky”:
· Jedynymi surowcami dopuszczonymi do produkcji są zboża słodowane, inne zboża oraz woda wydobywana w Japonii. Zawsze należy używać zbóż słodowanych.
· Fermentacja, destylacja i scukrzanie muszą odbywać się w destylarni na terenie Japonii. ABV nie może przekraczać 95%.
· Do dojrzewania destylowanego produktu należy używać drewnianych beczek o maksymalnej pojemności 700 litrów, które muszą być leżakowane w Japonii przez co najmniej 3 lata.
· Butelkowanie musi odbywać się w Japonii, a whisky musi mieć minimum 40% ABV.
· Dopuszcza się dodanie barwnika w postaci zwykłego karmelu.
Nowe przepisy nie są co prawda prawnie wiążące, tak jak to ma miejsce np. w Szkocji, ale są silnym sygnałem ze strony branży i prawdopodobnie doprowadzą do znaczących zmian i przybliżą Japonię do standardów, które obowiązują w innych krajach produkujących whisky.
Japonia może być przykładem dla innych krajów rozwijających produkcję whisky, np. Indii. Siłą szkockiej whisky jest między innymi właśnie fakt bardzo szczegółowych regulacji i kontroli przez SWA, dzięki czemu konsumenci i kolekcjonerzy zawsze wiedzą, że kupują produkt o określonej jakości i tradycji.
Już teraz Whisky Exchange, największy na świecie internetowy sprzedawca whisky, planuje zmienić kategorię sprzedawanych przez siebie produktów na „Whisky z Japonii”. Kategoria ta będzie zawierała podkategorie „Japońska whisky” (które spełniają nowe wymagania) oraz „Whisky” (pozostałe whisky z Japonii).
To z pewnością dobra wiadomość dla konsumentów, którzy będą mogli oczekiwać od producentów większej transparentności w odniesieniu do zawartości kupowanych przez nich butelek.
Źródło: www.forbes.com